Comprensió
del text
1.
De quin tipus de text es tracta, és a dir, a quina tipologia textual
pertany aquest text? Justifica-ho
|
El text és un fragment del llibre Vida i mort de les llengües, de Carme Junyent. Es tracta d’un assaig. Ara bé, la seqüència que hem llegit és
bàsicament expositiva: l’autora explica
quins són els símptomes que evidencien un procés de substitució lingüística. Les
característiques que presenta són les següents:
A)
Pel que fa al contingut, explica d’una forma
clara i ordenada coneixements (sabers) sobre un tema que pertany a l’àmbit
acadèmic. Ho fa amb una intenció didàctica, tot i que s’adreça a uns
destinataris amb un cert nivell de formació acadèmica.
B)
Pel que fa a la forma, presenta una
estructura d’enumeració. Això és, en el primer paràgraf diu el tema que
s’hi tracta i cada un dels cinc paràgrafs següents –ordenats per lletres- es
dedica a glosar un dels símptomes que esmenta. Per exemple, l’apartat a versa
sobre la interferència unidireccional.
C)
Des d’un punt vista lingüístic, cal destacar :
1) l’abundància de termes
específics propis del tema ( “regles
fonològiques”, “llengua interferida” “estatus dels parlants”, etc)
2) l’adjectivació neutra
(“interferència unidireccional”),
3) les oracions enunciatives
i en present d’indicatiu amb un valor atemporal (“observem la reducció
de...”)
4) l’ús d’un registre
estàndard força tècnic, tot i que en alguns moments l’autora s’implica en
el text (hi detectem modalització, per tant) i empra girs de caire col·loquial.
5)l’ús de connectors
tant gràfics –les lletres que actuen com a ordenadors textuals- com
d’exemplificació –“per exemple”-, de simultaneïtat –“quan... ja...”, etc.
(L’apartat
C el podríem escriure sense ordenadors numerals. En aquest cas, cada punt
esdevindria una oració. Mireu:
Des d’un punt vista lingüístic, cal
destacar l’abundància de termes
específics propis del tema ( “regles
fonològiques”, “llengua interferida” “estatus dels parlants”, etc).
La preferència per l’adjectivació neutra (“interferència
unidireccional”). L’ús d’ oracions enunciatives i...”
ATENCIÓ. Fixeu-vos com s’ha construït la resposta a la qüestió:
1)
Identifiquem el text per la
intenció fonamental que té. En aquest cas, explicar
un concepte o un tema relacionat amb el saber. Per això diem que és un text
expositiu.
2)
Sabem moltes característiques dels
textos expositius. Ara es tracta, doncs,
d’identificar-ne unes quantes, les més importants. Les característiques
del text són els elements que apareixen subratllats. N’hem destacat nou; i
encara podríem afegir-ne dos o tres més.
3)
Però no ho escrivim de qualsevol
manera, sinó que els agrupen en tres blocs (l’A, contingut; el B, forma, i el
C, trets lingüístics). D’aquesta manera ens queda una resposta ordenada, clara
i coherent. En altres paraules, hem fet un bon text expositiu.
4)
Observació: els apartats 4 i 5 del
punt C els hauríem pogut posar al punt B i també estaria correcte.
5)
Finalment, recordeu que a classe
hem sabut trobar -entre tots- els elements que ací hem escrit d’una forma
ordenada. És a dir, no descobrim res de nou: aquests coneixements ja els
teníeu.
Anàlisi
lingüística
a)
Aquestes vocals tòniques són
obertes o tancades:
fenomen, qualsevol, llengua, cor,
competents, metge, regles,
oberta oberta tancada oberta
tancada tancada tancada
b)
c)
Reescriu el primer paràgraf en
passat:
“No hi havia dubte que... era un fenomen... on
es barrejaven... eren difícils.
...podia iniciar un procés..
que l’abocara... s’iniciava es podien identificar ... que hauríem fet de prendre... “
d)
Digues de quin tipus de complement
es tracta i substitueix-lo per pronoms febles
no hi ha dubte que la substitució (1) CD no n’hi
ha
es poden indentificar una sèrie de símptomes (3)
CD se’n poden //identificar-ne
ens podem posar a tremolar (7) CRV ens hi podem //
posar-nos-hi
qui sospitarà que es tracta d’una llengua recessiva
(16) CRV // qui en sospitarà
e) Digues a quin sintagma equivalen aquests pronoms relatius
on es barregen (1) =”en
aquest fenomen” (CCL)
que l’aboqui (3) = “procés de
substitució” (subjecte)
que faríem bé (4)=
“símptomes” (CD)
en la qual cantem el “Fum,
fum, fum” (15)= “en aquesta llengua”( CCI)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada